MESTSKÝ KONTROLÓR HLAVNÉHO MESTA SR BRATISLAVY Materiál na rokovanie Mestského zastupitelstva hlavného mesta SR Bratislavy dna 26. mája 2011 Správa o výsledkoch kontrol vykonaných útvarom mestského kontrolóra hlavného mesta SR Bratislavy Predkladatel: Ing. Peter Šinály mestský kontrolór Zodpovedný: Ing. Peter Šinály mestský kontrolór Spracovatel: Ing. Peter Šinály mestský kontrolór Ing. Katarína Kalasová, Ing. Mária Velická, JUDr. Viera Michalová útvar mestského kontrolóra Materiál obsahuje: 1. Návrh uznesenia 2. Správu o výsledkoch kontrol vykonaných útvarom mestského kontrolóra hlavného mesta SR Bratislavy máj 2011 NÁVRH UZNESENIA Kód uznes. 1.5.6. 15.1. Mestské zastupitelstvo po prerokovaní materiálu berie na vedomie Správu o výsledkoch kontrol vykonaných útvarom mestského kontrolóra hlavného mesta SR Bratislavy. Správa o výsledkoch kontrol vykonaných útvarom mestského kontrolóra hlavného mesta SR Bratislavy V súlade s rámcovým plánom kontrolnej cinnosti mestského kontrolóra na I. polrok 2011, schváleným uznesením Mestského zastupitelstva hlavného mesta SR c. 1170/2010 zo dna 28.10.2010, boli vykonané nasledovné kontroly: 1/ Základná umelecká škola, Exnárova c. 6, Bratislava Na základe poverenia na výkon kontroly c.4/2011 zo dna 7.4.2011 vykonali zamestnanci útvaru mestského kontrolóra v pocte traja v case od 12.4.2011 do 11.5.2011 kontrolu plnenia opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov zistených následnou financnou kontrolou v roku 2007 v mestskej rozpoctovej organizácii – Základná umelecká škola, Exnárova 6, Bratislava. Kontrolované bolo obdobie od júna 2007 do ukoncenia výkonu kontroly. Na odstránenie nedostatkov zistených pri výkone následnej financnej kontroly – komplexná kontrola, v roku 2007 prijala riaditelka organizácie opatrenia, ktoré boli plnené nasledovne: 1/ Zabezpeciť úplné predkladanie faktúr spolu s krycími listami a podpismi oprávnených zamestnancov, ktorí vykonali vecnú, formálnu a predbežnú financnú kontrolu dodávok, bez týchto náležitostí nepreplácať žiadnu faktúru Termín: priebežne Zodpovední: ekonómka, tajomnícka Faktúry boli predkladané spolu s krycími listami a podpismi oprávnených zamestnancov, ktorí vykonali vecnú, formálnu a predbežnú kontrolu dodávok. Opatrenie splnené. 2/ Nerealizovať faktúry a platby, pri ktorých nie je doložený rozpis o vykonaných prácach a úkonoch, neúplné faktúry vrátiť dodávatelovi na doplnenie Termín: priebežne Zodpovední: ekonómka, tajomnícka V kontrolovanom období boli uhradené faktúry, pri ktorých bol doložený rozpis o vykonaných prácach a úkonoch. Opatrenie splnené. 3/ Nepripustiť realizáciu zmluvy alebo záväznej objednávky na dodanie tovarov, prác a služieb bez riadne realizovaného a zdokumentovaného výberového konania v súlade s interným predpisom ZUŠ Termín: priebežne Zodpovední: ekonómka, tajomnícka Pri nákupoch tovarov, prác a služieb ZUŠ postupovala v súlade so zákonom o VO. V rámci uvedeného opatrenia bola odkontrolovaná aj rekonštrukcia budovy ZUŠ Orenburská, II. a III. etapa – VIP. Porušenie zákona nebolo zistené. Opatrenie splnené. 4/ Viesť dôslednú úctovnú evidenciu pohladávok /školné/ Termín: priebežne Zodpovedná: ekonómka Analytická evidencia žiakov s predpísanou výškou školného bola po výkone kontroly v roku 2007 zavedená, pri realizácii úhrad je táto skutocnosť zaznamenaná v analytickej evidencii a zároveň výška pohladávky znížená v úctovnej evidencii. V inventarizácii k 31.12.2010 ZUŠ pohladávky za školné nevykazuje. Opatrenie splnené. 5/ Vykonať inventarizáciu pokladne 4 x rocne v súlade so zákonom o úctovníctve Termín: priebežne Zodpovední: ekonómka, tajomnícka Inventarizácia pokladne bola vykonávaná 4x do roka, štvrtrocne ku koncu mesiaca. Rozdiely medzi fyzickým stavom penažných prostriedkov a stavom evidovaným v pokladnicnej knihe zistené neboli. Opatrenie splnené. 6/ Dôkladne vykonať kontrolu osobných spisov pracovníkov ZUŠ v súlade s platnou legislatívou Termín: priebežne Zodpovedná: personalistka V súcasnom období organizácia zamestnáva v pracovnom pomere 53 zamestnancov. Kontrolou osobných spisov bolo zistené nasledovné: -nepostupovanie podla § 3 ods. 1 písm. b/ a násl. ods. 4 zákona c. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme tým, že v 3 prípadoch ZUŠ uzatvorila pracovné zmluvy skôr, ako zamestnanci preukázali svoju bezúhonnosť napr.: pracovná zmluva uzatvorená dna 2.9.2009 a výpis z registra trestov je z 11.9.2009, pracovný pomer od 2.9.2009 a výpis z registra zo dna 26.10.2009. Nedostatky vytknuté pri kontrole z roku 2007 boli odstránené, chýbajúce doklady boli doložené. Opatrenie splnené ciastocne. 7/ Zabezpeciť dôkladnú evidenciu a kontrolu dochádzky zamestnancov ZUŠ Termín: priebežne Zodpovední: vedúci detašovaných pracovísk, personalistka V knihách príchodov a odchodov sú za jednotlivé pracoviská vyznacené príchody a odchody potvrdené podpismi zamestnancov. -porušenie § 99 – zamestnávateľ nevykazuje riadne evidenciu dochádzky (cerpanie dovoleniek, náhradného volna a pod.) – podklad pre spracovanie miezd zamestnancov. Kontrolou vykazovania evidencie dochádzky v mesiaci december 2010 bolo zistené napr.: zamestnankyna mala na dovolenkovom lístku vypísané a riaditelkou ZUŠ podpísané cerpanie 9 dní náhradného volna (9 dní na jednom pracovisku, 6 dní na detašovanom pracovisku, ktoré sa prelínali), ale v evidencii dochádzky za celú ZUŠ má vykázaných cerpanie iba 6 dní náhradného volna. Dalšia zamestnankyna podla dovolenkových lístkov a výkazu za pracovisko mala cerpať 3 dni náhradného volna a 3 dni dovolenky, v sumárnom výkaze má vyznacené iba 3 dni dovolenky. V inom prípade cerpanie náhradného volna podla dovolenkového lístka v trvaní 5 dní bolo prepísaných na 2 dni, v evidencii za pracovisko je vyznacených 5 dní dovolenky a v podklade pre výplatu miezd je 5 dní dovolenky a 1 deň náhradného volna. Nezrovnalosti v danom mesiaci boli zistené aj u dalších zamestnancov. Obdobné zistenia sa vyskytli aj v mesiaci jún 2010, napr.: z vypísanej dovolenky od 14.6. – 30.6.2010, t. j. v dlžke 13 dní boli v evidencii vyznacené 4 dni atd.. Opatrenie nesplnené. 8/ Uzatvárať dohody o vykonaní práce v súlade s § 223 ods. 1 ZP a viesť ich evidenciu Termín: priebežne Zodpovedná: personalistka V rámci kontrolovaného obdobia bolo odkontrolovaných 34 dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru, z toho 6 dohôd o brigádnickej práci študentov, 3 dohody o vykonaní práce a 25 dohôd o pracovnej cinnosti. O uzatvorených dohodách organizácia vedie ich evidenciu. Opatrenie splnené. 9/ So zamestnancom, ktorý viedol personálnu a mzdovú agendu bol ukoncený pracovný pomer k 15.3.2007. Zamestnankyna vykonávajúca ekonomické a úctovné práce na základe zmluvy uzatvorenej v roku 2006 bola upozornená na zistené nedostatky. Zoznam príloh: 1/ Zoznam zamestnancov v pocte strán 1 2/ Pracovné zmluvy a výpisy z registra trestov v pocte strán 4 3/ Dovolenkové lístky v pocte strán 1 4/ Evidencia dochádzky za mesiac december 2010 v pocte strán 4 Správa o výsledku kontroly bola vypracovaná dna 13. 5. 2011 a je podpísaná tromi clenmi kontrolnej skupiny. S obsahom správy bol kontrolovaný subjekt oboznámený dna 13.5.2011 a nakolko neboli podané námietky správa bola prerokovaná. V zápisnici z prerokovania správy, podpísanej tromi clenmi kontrolného orgánu a riaditelkou ZUŠ bolo riaditelke uložené: 1/ prijať opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených následnou financnou kontrolou a na odstránenie prícin ich vzniku a predložiť ich mestskému kontrolórovi v termíne do 16.5.2011 2/ správu o plnení prijatých opatrení na nápravu nedostatkov zistených následnou financnou kontrolou a o odstránení prícin ich vzniku predložiť mestskému kontrolórovi v termíne do 30.6.2011 3/ v súlade s § 8 písm. d/ a § 14 ods.2, písm. h/ urciť zamestnancov zodpovedných za zistené nedostatky a uplatniť voci nim opatrenia podla osobitného predpisu a uvedené oznámiť kontrolnému orgánu v termíne do 16.5.2011. Riaditelka ZUŠ v stanovenom termíne prijala nasledovné opatrenie na odstránenie zistených nedostatkov: -zistené nedostatky sa vyskytli pocas trvania pracovného pomeru bývalej personalistky, s ktorou bol v roku 2010 ukoncený pracovný pomer, -od marca 2011 organizácia zamestnáva novú zamestnankynu – personalistku, ktorá bola so zistenými nedostatkami uvedenými v správe oboznámená a jej náplnou práce je dôsledne dodržiavať platné zákony tak, aby ku zisteným nedostatkom nedochádzalo. Termín: trvalý Zodpovedná: personalistka 2. Petržalský domov seniorov, Rusovská cesta 58, Bratislava Na základe poverenia na výkon kontroly c. 5/2011 zo dna 28.3.2011 vykonali traja zamestnanci útvaru mestského kontrolóra v case od 30.3.2011 do 11.5.2011 kontrolu plnenia opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov zistených následnou financnou kontrolou vykonanou v roku 2008 v mestskej rozpoctovej organizácii -Petržalskom domove seniorov, Rusovská cesta 58, 851 01 Bratislava. Kontrolované obdobie bolo od 1.9.2008 do ukoncenia kontroly. Riaditelke Petržalského domova dôchodcov bolo v Zápisnici z prerokovania správy o výsledku kontroly uložené prijať v termíne do 31.10.2008 opatrenia na nápravu nedostatkov zistených následnou financnou kontrolou. Následnou kontrolou prijatých opatrení bolo zistené: 1. Zabezpeciť bezodkladne vo všetkých vystavených objednávkach na nákup tovarov a služieb úplné vyplnenie údajov, pokiaľ ide o údaje dotýkajúce sa predbežného urcenia predpokladanej ceny. Termín: trvalý Zodpovední: riaditelka, ekonómka Kontrolou úctovných dokladov bolo zistené, že objednávky na nákup tovarov a služieb obsahujú predpísané náležitosti vrátane predpokladanej ceny. Opatrenie splnené. 2. K § 9, ods. 4 zákona c. 502/2001 Z.z. o financnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov bezodkladne zabezpeciť vo všetkých prípadoch vykonávanie predbežnej financnej kontroly pred uhradením faktúry. Termín: ihned, trvalý Zodpovední: riaditelka, ekonómka Kontrolou faktúr bolo zistené, že na týchto je vyznacený výkon predbežnej financnej kontroly pred ich uhradením v súlade so zákonom o financnej kontrole. Opatrenie splnené. 3. Prísne dodržiavať ustanovenia zákona 553/2003 Z.z. o odmenovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zabezpeciť v tých prípadoch, kde to vyžaduje zákon písomné odôvodnenie navrhovaných a priznaných financných ciastok ( odmena , osobný príplatok). Termín: trvalý Zodpovední: riaditelka, vedúci zamestnanci Zvýšenie, zníženie a odobratie osobného príplatku zamestnancom bolo písomne odôvodnené podla § 10 zákona. V súlade s § 20 boli návrhy na poskytnutie odmeny zamestnancom vrátane jej výšky písomne odôvodnené. 4. Na pracovnej porade (GP) upozorniť zodpovedných zamestnancov na zistené nedostatky s tým, že v prípade ich opakovania bude potrebné postupovať vo vyvodení opatrení podla Zákonníka práce. Termín: trvalý Zodpovedná: riaditelka Dna 2.9.2008 – na Gremiálnej porade boli zodpovední zamestnanci upozornení na kontrolou zistené nedostatky a postupom vo vyvodení dôsledkov podla Zákonníka práce. Opatrenie splnené. 5. Predložiť plnenie prijatých opatrení na odstránenie prícin vzniku zistených nedostatkov mestskej kontrolórke do 31.10.2008. Termín 31.10.2008 Zodpovedná: riaditelka Riaditelka domova predložila plnenie prijatých opatrení v stanovenom termíne. Opatrenie splnené. Cinnosť zariadenia pre seniorov – Petržalského domova seniorov, Rusovská cesta c.58, 851 01 Bratislava ako samostatnej rozpoctovej organizácie s právnou subjektivitou a celkovou kapacitou 34 miest je zameraná v súlade so zákonom c. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona c. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov, na poskytovanie celorocnej pobytovej služby obcanom – klientom domova. V tomto roku sa má realizovať prístavba objektu s priamym napojením na jestvujúcu casť budovy, tým sa zvýši kapacita v ubytovacej casti z doterajších 34 na 65 lôžok pre klientov domova s nevyhnutným hygienickým zariadením a doplnkovým vybavením. 1/ Dodržiavanie zákona c. 431 /2002 Z.z. o úctovníctve v znení neskorších predpisov a interných predpisov Za obdobie od 1.9.2008 do 31.3.2011 bolo odkontrolovaných 612 dodávatelských faktúr a 384 pokladnicných dokladov. V súlade s § 29 a § 30 bola vykonaná inventarizácia majetku, záväzkov a pohladávok ku dnu 31.12.2008, 31.12.2009 a ku dnu 31.12.2010. Kontrolou inventarizácie majetku k 31.12.2010 bolo zistené, že hodnota pozemkov, ktoré spravuje organizácia, nesúhlasí s hodnotou, ktorú eviduje oddelenie správy nehnutelnosti Hlavného mesta SR Bratislavy. Hodnota pozemkov v inventarizácií domova seniorov je evidovaná vo výške 53 082,05 € a v inventarizácii oddelenia správy nehnutelností mesta vo výške 54 336,82 €. Rozdiel v hodnote predstavuje 1 254,77 € a vznikol rozdelením parcely 3793 na parcely 3793/1 a 3793/2, ktorým sa zmenil druh pozemku a tým aj jeho hodnota. Na uvedenú skutocnosť bola organizácia upozornená listami financného oddelenia zo dna 4.8.2010 a 3.3.2011 so žiadostou o vysporiadanie vzniknutého rozdielu do 31.3.2011. Dalším listom c. MAGS SNM-40360/11-7/253247 oddelenia správy nehnutelností zo dna 5.4.2011 bola organizácia požiadaná o opravu vyššie uvedeného stavu zvereného majetku – pozemkov. Pocas výkonu kontroly bol rozdiel v hodnote pozemku úctovne vysporiadaný. 2/ Dodržiavanie ustanovení Zákonníka práce Za kontrolované obdobie bolo kontrole predložených 5 dohôd o vykonaní práce a 4 dohody o pracovnej cinnosti. Napr. boli dohodnuté pracovné úlohy – archívne práce, pranie, žehlenie a upratovanie pocas dovolenky, civilná ochrana, úctovníctvo za mesiac apríl a marec 2011. Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru boli uzatvárané v súlade s §§ 223 až 228a. 3/ Doprava Kontrolovaná organizácia eviduje v majetku 2 automobily: ŠKODA FELÍCIA COMBI, ŠPZ BA-126 CS, rok výroby 1995, má najazdených 152 383 km, (domov získal automobil ako dar od sponzora v roku 2006 za sumu 1.-Sk ). SEAT INCA , ŠPZ BA-933 AX, rok výroby 1997, má najazdených 183 257 km. Za kontrolované obdobie dosiahli celkové náklady na opravy motorových vozidiel sumu 2 911,23 €. Prevádzkovanie motorových vozidiel upravuje Dopravný poriadok autoprevádzky. Vedenie vozových zošitov, staziek a vyúctovanie pohonných hmôt je vedené zodpovedne.Za jednotlivé mesiace sú vydokladované žiadanky na prepravu, evidencia jázd a záznamy vo vozových zošitoch. 4/ Dodržiavanie zákona c. 553/2003 Z. z. o odmenovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov Domov seniorov zamestnáva ku dnu 10.5.2011 v pracovnom pomere 25 zamestnancov. Predložených a odkontrolovaných bolo 28 osobných spisov. Porušenie ustanovenia § 4 ods. 4 tým, že súcastou funkcného platu nebol jednorázovo priznaný osobný príplatok u 3 zamestnancov. Kontrolovaný subjekt priznal 3 zamestnancom jednorázovo mesacne osobné príplatky, ktoré neboli súcastou „Oznámenia o výške a zložení funkcného platu“. O návrhoch na priznanie osobných príplatkov rozhodol písomne zamestnávatel, sú riadne odôvodnené, založené v osobných spisoch a boli zamestnancom v príslušnom mesiaci vyplatené. V priebehu kontroly boli zamestnancom vystavené Oznámenia o výške a zložení funkcného platu, ktorých súcastou boli priznané jednorazové mesacné osobné príplatky. 5/ Sponzorské dary -darovacie zmluvy Podla ustanovenia zákona c. 448/2008 Z.z. § 71 ods. 5 financné prostriedky darované poskytovatelovi sociálnej služby použil domov len na úcel urcený darcom v písomnej darovacej zmluve (uzavretej podla § 628 Obcianskeho zákonníka). Kontrolovaný subjekt vedie o darovacích zmluvách presnú evidenciu a pravidelne mesacne sú nahlasované na Magistrát hl. mesta SR Bratislavy – oddelenie sociálnych vecí. Napr. celková hodnota sponzorských vecných darov za rok 2009 bola 2003,99 €. Boli uzatvorené 4 darovacie zmluvy, kde darcovia darovali domovu mikrovlnnú rúru, zariadenie izieb c. 7 a 14 nábytkom a doplnkami, dalej televízny prijímač LG do hornej spolocenskej miestnosti. Za rok 2010 bola celková hodnota sponzorských darov a služieb 3 404 €. Bolo uzatvorených 8 darovacích zmlúv, kde predmetom zmluvy boli tieto dary a služby : koženkové kreslo do izby c.11, výmena balkónových dverí za plastové a žalúzie v izbe c. 11, zariadenie izby c.7 vstavanou skrinou, ostatným nábytkom a doplnkami, rozkladacia pohovka do hornej spolocenskej miestnosti, mraznicka CALEX 120 l do potravinového skladu domova, maliarske práce vrátane stierkovania v podkroví. K 31.3.2011 kontrolovaný subjekt eviduje 6 darovacích zmlúv v celkovej hodnote darov a služieb 4 575 €. Sponzorské dary a služby: výmena 2 balkónových dverí za plastové +žalúzie, rekonštrukcia izby c. 9 – malovanie a podlaha, 3 ks G-aparátov (pomôcky na chodenie), rekonštrukcia miestností a WC na medziposchodí. 6/ Poskytovanie sociálnych služieb v Petržalskom domove seniorov Domov poskytuje sociálnu službu podla ustanovenia § 35 zákona c. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona c. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon ) v znení neskorších predpisov a v znení zákona c. 551/2010 Z.z. a) fyzickej osobe, ktorá dovršila dôchodkový vek a je odkázaná na pomoc inej fyzickej osobe alebo b) fyzickej osobe, ktorá dovršila dôchodkový vek a poskytovanie sociálnej služby v tomto zariadení potrebuje z iných vážnych dôvodov. Domov poskytuje pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby, sociálne poradenstvo, sociálnu rehabilitáciu, ošetrovatelskú starostlivost, ubytovanie, stravovanie, upratovanie, pranie, žehlenie, údržbu bielizne a šatstva, osobné vybavenie. Vytvára podmienky na úschovu cenných vecí. Zabezpecuje záujmovú cinnost. O poskytovanie uvedených služieb musí obcan podať žiadosť o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby na základe rozhodnutia o stupni odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby, vydaným príslušným miestnym úradom podla miesta bydliska. Za poskytované sociálne služby sa platí úhrada. Výšku úhrady urcuje všeobecne záväzné nariadenie, vydané hlavným mestom SR Bratislavy. K dispozícii sú jednopostelové, dvojpostelové a trojpostelové izby, v ktorých sú zadelení klienti domova podla zdravotného stavu. V prípade, že domov nedisponuje žiadnym volným miestom, vydáva rozhodnutie o zaradení do poradovníka cakatelov na poskytnutie sociálnych služieb a zaraduje žiadatela do poradovníka. Uvolnením miesta v domove vyberá klienta na umiestnenie z poradovníka cakatelov podla poradia a zdravotného stavu. Prílohy: 1/ Zriadovacia listina Petržalského domova dôchodcov s prílohami v pocte strán 8 2/ List c. MAGS-FIN-2010/33261/ zo dna 4.8.2010, list c. MAGS-FIN 2011/35424/54681 zo dna 3.3.2011 a list c. PDS-53/2011/RPDS/10.03.2001 zo dna 29.3.2011 v pocte strán 3 3/ Zápisnica z Gremiálnej porady konanej dna 2.9.2008 v pocte strán 2 4/ List c.j. MAGS UMK 39895/2011-272336 zo dna 4.5.2011 v pocte strán 1 5/ Evidencia sponzorských darov a služieb v pocte strán 4 6/ Oznámenie o výške a zložení funkcného platu v pocte strán 3 7/ Inventúrny súpis majetku k 30.4.2011 pocte strán 1 Záznam o výsledku následnej financnej kontroly bol vypracovaný dna 13.5.2011, je podpísaný dvomi clenmi kontrolnej skupiny a tromi clenmi kontrolovaného subjektu. S obsahom záznamu bol kontrolovaný subjekt oboznámený dna 16.5.2011.